Skrevet Wednesday, November 1, 2017
SERP er en forkortelse for Search Engine Result Page. Det er altså den side, man ser på Google og andre søgemaskiner, når man har foretaget en søgning. En SERP Feature er et resultat på en Search Engine Result Page. Men det er ikke et af de almindelige resultater, man normalt ser. En SERP Feature adskiller sig fra de almindelige resultater. Det kan eksempelvis være
Tidligere havde alle resultater på en Google søgning samme visuelle udtryk. Det almindelige søgeresultat har ikke ændret sig ret meget i løbet af årene.
Et resultat fra Google fra 2009 kunne se således ud:
Et resultat fra Google fra 2016 kunne så således ud:
Som du kan se er der ikke den store forskel.
I 2001 skete der dog det, at Google "opfandt" AdWords, som er et resultat man kan betakle sig fra. Man kan altså købe sig til en placering på specifikke søgeord. Siden AdWords begyndte at optræde i vores søgeresultater, har Google arbejdet meget med at tilføje andre former for SERP Features til vores søgeresultater. Der er altså kommet flere og flere resultater i vores søgninger, som ikke er et standard søgeresultat.
Der findes en lang række SERP features og der kommer hele tiden nye til. Nogle af de mest populære er listet her sammen med en kort beskrivelse:
AdWords resultater vil oftest optræde i enten toppen eller i bunden af søgeresultatsiden. Du kan se at det er et AdWords resultat, da det er markeret med et lille "Ad" ikon:
Man kan altså betale sig til at liogge helt i toppen på specifikke søgeord, og dermed opnå et hurtigere resultat end ved traditionelt SEO arbejde. Man skal dog være opmærksom på at en relativ stor andel af brugerene undgår AdWords links. Der er altså en del brugere, der scroller forbi AdWords resultater og vælger at klikke på et af de første organiske resultater i stedet.
Flere og flere søgninger er specifikke spørgsmål. Det kan være brugere, der søger på "hvad er en SERP feature", "hvad er SEO", "hvilken pandelampe er bedst til løb". For at forbedre de resultater, der vises når en bruger skriver et specifikt spørgsmål, er Google begyndt at vise noget, der kaldes Featured Snippets. Du kan eksempelvis prøve at Google "Hvad er solformørkelse". Det vil give følgende resultat:
Som du kan se, er det øverste resultat ikke et traditionelt søgeresultat. Det er en Featured Snippet. Google kan altså finde svar på specifikke spørgsmål fra diverse hjemmesider. Featured Snippets består af tekst, der er hentet fra en specifik side.
Du kan eventuelt selv prøve at besvare et specifikt spørgsmål på din hjemmeside og se om du kan være så heldig, at din besvarelse belønnes af Google som en Featured Snippet. Du kan sikkert godt forestille dig at featured Snippets får væsentlig flere clicks end normale søgeresultater. Der skal dog meget til, før Google anerkender netop din side som værdig til at bruges som Featured Snippet.
Image Packs er et resultat, der vises som en række af image links. Flere og flere image packs begynder at optræde blandt de traditionelle søgeresultater. Ved en søgning på det engelske ord "Giraffe", fik jeg følgende resultat:
Image pack resultatet er hele boksen med de tre billeder i venstre side. Boksen i højre side er i øvrigt en knowledge graph, der også nogen gange kaldes et Knowledge Panel. Image Packs vil optræde blandt søgeresultaterne, når Google vurderer at visuelt indhold vil give værdi i forhold til søgningen.
In-Depth articles er, som navnet antyder, artikler, der går i dybden med et specifikt emne. Det vil typisk være meget store websites, der har optjent en stor autoritet, der får ophøjet en artikel, til at være en in-depth article. En In-Depth article vil som oftest være kendetegnet ved:
In-Depth articles vil ofte blive vist i søgeresultatet som en blok af artikler. De ligner til forveksling de almindelige søgeresultater, men de adskiller sig ved at de kan se ud som flere søgeresultater på trods af at de reelt set kun er et søgeresultat, der indeholder flere links.
Du kan eventuelt læse mere om In-Depth Articles her.
Der findes en lang række SERP features udover de nævnte. - og der kommer hele tiden nye til. For virksomheder og hjemmesideejere, er det vigtigt at holde øje med denne trend, da der kan være meget at hente. Man kan skabe meget mere trafik på sit website, hvis man benytter sig af mulighederne for at blive vist som SERP features. Det kræver en relativ stor indsats. - men det er også hensigten, da Google jo netop ønsker at belønne det gode og kvalificerede content. Indenfor SEO er der generelt set en bevægelse i retning af kvalitet frem for kvantitet, uanset om vi taler om content, indgående links eller andre SEO områder. Dette skal ses i sammenhæng med at søgemaskinerne hele tiden bliver bedre og bedre til at bedømme kvalitativt content.
Fra EMPENO anbefaler vi udelukkende vore kunder at arbejde med at skabe kvalitet på deres hjemmesider. Her taler vi teknisk kvalitet, indholdsmæssig kvalitet, visuel kvalitet, UX kvalitet mv. Dermed vil man indirekte og direkte opnå de gode placeringer på Google og andre søgemaskiner. Det modsatte udgangspunkt kunne være udelukkende at stræbe efter gode placeringer, og have dette som fokus, når man etablerer og vedligeholder sit website. EMPENO mener ubetinget at du får de bedste resultater og den største arbejdsglæde ved at have fokus på et lave god kvalitet - også når det gælder arbejdet med SERP Features.
Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte EMPENO, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til vores blogindlæg. Vi er altid glade for at komme i dialog.
Kontakt EMPENO