Grundlæggende søgemaskineoptimering

af Morten Empeño


Skrevet Tuesday, July 11, 2017


Grundlæggende søgemaskineoptimering

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization, og begrebet stammer fra 1996, da de første søgemaskiner kom på markedet i USA.
I Danmark har Google mellem 95 og 97 % af markedsandelene indenfor søgemaskiner. Så I Danmark er det relevant at lave sin optimering med stort fokus på netop Google – i særdeleshed, hvis det produkt man ønsker at brande via sin hjemmeside, retter sig mod det danske marked.
Man kan købe sig adgang til Google via AdWords, og man kan optjene den gode ranking på Google via SEO.

Return on Investment

Indenfor markedsføring har der gennem de sidste tyve år været en eksplosiv stigning i den digitale branding, og mange danske firmaer bruger i dag store tocifrede millionbeløb på Google AdWords og SEO. Hvorfor gør de mon det? Det er fordi, det giver en god Return On Investment. Man har altså mulighed for effektivt at få et godt afkast på sin investering – også i forhold til andre måder at investere i at brande sin virksomhed.

SEO vs Google AdWords

SEO er en formidabel måde at komme i kontakt med brugerne. En stor del af de brugere, der benytter Google, bruger ikke annoncerne. Annoncerne er de hits, der på Google er markeret med et lille grønt ”Ad” ikon. Brugere er blevet meget mere intelligente i deres måde at søge på, og en stor del af brugerne vil sortere de hits, der er markeret med ”Ad” fra, da de er betalte links og måske ikke er i toppen af resultatlisten, fordi de er relevante for din søgning, men fordi de har betalt sig til at opnå en god ranking.
Dette har diverse firmaer naturligvis taget til efterretning, og derfor er der en tendens til større fokus på SEO.

SEO har altså markante fordele frem for køb af annoncer gennem Google AdWords. SEO vil dog typisk kræve mere arbejde, men potentialet er også større. Der er ikke behov for at udelukke Google AdWords, bare fordi man får lavet en god og kontinuerlig SEO. Der vil måske stadig være potentialle kunder, du vil kunde få til at konvertere gennem Google AdWords, og der kan altså være fortjeneste at hente ved at bruge såvel søgemaskineoptimering som betalte annoncer.

Skal man investere I SEO?

For at opnå en god placering i Google, er det vigtigt at din hjemmeside har godt og relevant indhold. Men det er desværre ikke nok, at du investerer tid og kræfter i at skrive nyt indhold og opdatere eksisterende indhold. Du skal have kendskab til en lang række områder, der har stor indflydelse på din ranking på søgemaskinerne, eller du skal outsource denne del og få lavet de mere tekniske områder af SEO af et firma, der har kendskab og kompetencer på dette område.

Content og Links

Content er en vigtig del af SEO, da du ikke vil opnå links uden at have godt content. Men det er også særdeles relevant at have indgående links – altså links fra andre hjemmesider, der peger ind mod sider på din hjemmeside.

Hvad er formålet med dit website?

Det primære formål med SEO, er at skabe mere trafik på dit website. Jo mere trafik du skaber på dit website, jo mere vil du også have mulighed for at skabe konvertering. Det kan være, at du gerne vil have interesserede brugere til at kontakte dig via en kontaktformular på din hjemmeside. Det kan også være, at du primært ønsker, at folk vælger at ringe dig op – eller måske er det primære formål med dit website at skabe en decideret handel. Du bør være fuldstændig skarp på formålet eller formålene med dit website, så du kan indrette dit website efter dette formål. Det nytter ikke, at du skaber 400 % mere trafik via god teknisk SEO, hvis alle brugerne alligevel ikke gør det, du vil have dem til. Så god SEO og en god ranking på Google kan altså ikke stå alene – det skal følges op af et website, der tager dine brugere i hånden og på nem og brugervenlig vis hjælper dem hen hvor du og brugeren gerne vil i dialog med hinanden.