Få værdi ud af din hjemmeside gennem god SEO


Søgemaskineoptimering der virker

BASE

BASE SEO

  • To primære søgeord
  • Hastighedsoptimering
  • Fast kontaktperson
  • Månedlig rapport er tilkøb
  • Struktureret data er tilkøb
  • Blog er tilkøb

1.499,- per måned

PRO

PRO SEO

  • Fem primære søgeord
  • Hastighedsoptimering
  • Fast kontaktperson
  • Månedlig rapport
  • Struktureret data
  • Blog er tilkøb

2.699,- per måned

GOLD

GOLD SEO

  • Ti primære søgeord
  • Hastighedsoptimering
  • Fast kontaktperson
  • Månedlig rapport
  • Struktureret data
  • Blog

3.999,- per måned

Hvad er SEO?

På dansk omtales SEO ofte som søgemaskineoptimering. SEO er den engelske forkortelse for Search Engine Optimization.

SEO er en betegnelse, der dækker over en lang række teknikker, du kan bruge for at optimere din ranking i Google og andre søgemaskiner. SEO handler altså om at sikre at en hjemmeside opnår den højest mulige placering på Google, når en bruger laver en søgning på specifikke ord eller en hel sætning. Eksempelvis kan man forestille sig at en blomsterbutik i Århus, gerne vil stå som det allerøverste resultat, når brugere søger på ”Blomsterbutik i Århus” fra Google.

Grundlæggende arbejder EMPENO med tre teknikker, når vi optimerer din hjemmesides placering på Google:

  • Sproglig optimering
  • Teknisk optimering
  • Linkbuilding

Den klassiske fejl?

Mange virksomheder laver den klassiske fejl, når de ikke får opbygget deres hjemmeside korrekt. I dag er en hjemmeside ofte en virksomheds vigtigste metode i forhold til branding. Den digitale branding bliver vigtigere og vigtigere, og dermed bliver det også mere og mere vigtigt, at firmaer får lavet en hjemmeside med kvalitet. Google og andre søgemaskine har øget fokus på kvaliteten af hjemmesider, når de ranker dem i forhold til hinanden. 

Sælger du et produkt eller en idé, bør du som det allerførste sikre, at du har en hjemmeside i god kvalitet. Alt det du bygger ovenpå hjemmesiden i form af tekst, billeder og andet indhold vil være spildt arbejde, hvis fundamentet ikke er i orden.

Den nystartede virksomhed, der vælger at få lavet hjemmesiden af naboens fætter, der er ved at afslutte 9. klasse, vil formentlig kaste gode penge efter en dårlig løsning. Sandsynligheden for at netop denne hjemmeside opnår en markent tilstedeværelse hos Google eller fastholder sine besøgende er meget lille, fordi den typisk vil mangle signifikant synlighed og en hurtig page load time. Dette er naturligvis karikeret, men de fleste små virksomheder vil formentlig kende til problemstilligen: man har et relativt lille budget, og det er relativt dyrt at få et professionelt webbureau til at lave en hjemmeside. 

Prioritering

Det er vigtigt at gøre sig klart, at den digitale tilstedeværelse er den vigtigste tilstedeværelse i dette årtusinde. Det er fristende at bruge resurser på det fysiske i form af udvikling af selve produktet, kontor, inventar, firmabil mv. 

Men du kan have verdens bedste produkt, uden at potentielle kunder kan finde det, fordi din hjemmeside ikke er bygget ordentligt fra bunden. Du sparede måske 5.000 - 10.000 kroner på at få hjemmesiden lavet, da du valgte naboens fætter. Det kan endda være, at du valgte selv at lave en WordPress version uden at kende til, hvordan denne skal søgemaskineoptimeres, for at opnå digital tilstedeværelse.

Alle de penge, du bruger på toppen af et dårligt fundament, vil nu være spildt. Hvis hjemmesiden ikke er bygget ordentligt, så  vil det være spildte penge at investere i en god fotograf og gode billeder, netop fordi din hjemmeside ikke er synlig på Google og tiltrækker besøgende. 

Grundlaget

Som nævnt skal det grundlæggende være i orden. Det kan eksempelvis være simple ting som:

  • unikke title tags på alle indekserede sider
  • gode meta descriptions
  • godt indhold af en passende længde på hver side
  • billeder der er optimeret til web

Det drejer sig også om mere tekniske ting som:

  • korrekt sitemap
  • bundling og minifying af javascript filer
  • søgeoptimerede tekster
  • text-html ratio
  • ssl certifikat (kører din hjemmeside på https)
  • generel performance (loades din hjemmeside hurtigt)

Du behøver ikke at forstå ovenstående liste, men det er vigtigt, at du forstår konsekvensen af at have en hjemmeside i dårlig kvalitet: du straffes af Google og andre søgemaskiner, da de opfatter hjemmesiden som useriøs.

Langsom hjemmeside 

Noget af det vigtigste i forhold til at have en god ranking på Google og i forhold til at få mange brugere ind på dit website og få dem til at gøre det, du gerne vil have dem til, er at have et hurtigt website.

Hvis dit website er langsomt, vil der være rigtig mange brugere, der aldrig ser dit website, og der vil være rigtig mange, der forlader dit website. Derfor er det tvingende nødvendigt, at dit website er hurtigt, og derfor skal du passe på med at lave et Wordpress website, bruge det smarteste gratis tema og hælde 15 fede plugins ovenpå, hvis du ikke ved, hvad du gør. 

En langsom hjemmeside er den største begrænsning for, at din hjemmeside sælger. Hvis du vil se lidt chokerende dokumentation og læse mere om, hvorfor en langsom hjemmeside er en sikker vej til mistede brugere, kan du læse denne artikel: 

Optimer hastigheden på din hjemmeside

De små ændringer

Søgemaskineoptimering handler ofte om at lave små ændringer til forskellige dele på dit website. Små ændringer, der kan forekomme uden betydning, men som samlet set kan have en signifikant betydning for hvordan dit webste ranker på Google og andre søgemaskiner. Desuden kan forbedringer i forhold til søgemaskiner også medføre en bedre oplevelse for brugerne af dit website. - og brugerne af dit website er jo trods alt vigtigere end søgemaskinerne.

Brugerne er vigtigst

Som allerede nævnt skal du altid huske på at holde fokus på brugerne af dit website. Du skal basere din søgemaskineoptimering på, hvad der er bedst for dem, der besøger dit website. Man kan fristes af at lave ændringer på sit website udelukkende for at få en højere ranking på Google, men det giver sjældent det ønskede resultat, og det medfører, at du mister fokus på dem, du gerne vil kommunikere med på dit website.

Title Tags

Et title tag benyttes til at fortælle såvel søgemaskinerne som de besøgende på dit website om, hvad en specifik side på dit website handler om.
Hvis du allerede har en hjemmeside, har de, der har udviklet dit website, forhåbentlig indsat en stump kode på relevante sider, og i samarbejde med dig sikret, at der er en unik titel på disse sider. At have gode unikke title tags på sin hjemmeside er noget af det allervigtigste, når vi taler SEO.

Hvis en af dine sider på dit website bliver vist i søgeresultatet på en Google søgning, vil indholdet af title tag typisk være vist i den første linje i resultatet. Så det er altså også vigtigt at have gode meningsfulde title tags, hvis du tænker på de mennesker, der ser dine sider i et søgeresultat fra Google.

Title Tags er altså en virkelig vigtig parameter - og du kan læse mere om hvordan du optimerer på dette SEO område i Morten Empeños blog om Title Tags.

 

SEO Produkter


Kontakt EMPENO

SEO
Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte EMPENO, hvis du vil vide mere om søgemaskineoptimering.
Hvis du har et website, der tilbyder information, serviceydelser eller fysiske produkter, vil SEO kunne forbedre din ranking i søgemaskinerne, og derved vil du kunne få flere besøgende på din hjemmeside.

Konvertering
Kan du igen få flere besøgende til at konvertere til netop det, du ønsker de foretager sig på dit website, vil du kunne opleve markante forbedringer i salg, sign up til newsletters eller hvad du ønsker, dine besøgende foretager sig.

Kontakt EMPENO og hør hvordan vi kan skabe flere besøgende på dit site, og hvordan vi sammen kan hjælpe de besøgende til at foretage de handlinger, som DU ønsker.

Kontakt EMPENO