Linkbuilding

Hvad er Linkbuilding?

Linkbuilding er processen med at etablere links fra andre websites, der peger på dit website. Et link er den primære måde for brugere til at navigere rundt på internettet. Google og andre søgemaskiner benytter links til at crawle internettet. De crawler links mellem individuelle sider på dit website, og de crawler links, der peger på andre websites. Der findes en lang række teknikker til at etablere links til din hjemmeside. Det kan lyde simpelt, men det er en af de sværeste SEO discipliner, og derfor må arbejdet med linkbuilding ikke undervurderes. Mange SEO bureauer bruger størstedelen af deres tid på arbejdet med Linkbuilding, netop fordi det giver rigtig gode resultater, når det gøres korrekt.

Hvorfor er Linkbuilding vigtigt?

Google og de andre søgemaskiner bruger primært links til to ting:

  • Til at bestemme hvor højt en side skal ranke i forhold til andre sider i deres søgeresultater
  • Til at finde nye sider, der ikke allerede var i søgemaskinens ideks

Når søgemaskinerne har besøgt diverse sider på internettet, kan de kigge på indholdet af disse sider, og tilføje siderne til deres indeks. Søgemaskinerne kan desuden bestemme hvor højt en specifik side skal ranke i forhold til andre sider på specifikke søgeord. Til at bestemme hvor højt en side skal placeres i et søgeresultat, bruger Google en meget kompleks beregning. Der er en helt masse ting, der spiller ind: Hvor hurtigt loades siden, vises siden korrekt på mobile devices, er siden korrekt opbygget, er der indhold af høj kvalitet osv. En af de allervigtigste faktorer i denne beregning er antallet af links, der peger på siden, og kvaliteten af disse links. Jo flere links fra sider med høj kvalitet, der peger på din side, jo højere vil din side optræde i søgeresultaterne.

Linkbuilding historie

Det var netop det at bruge links som en vigtig faktor til at bestemme ranking af en side, der gjorde at Google begyndte at dominere markedet for søgemaskiner tilbage i slutningen af 1990'erne. En af grundlæggerne af Google - Larry Page - opfandt PageRank, som var en værdi, der blev beregnet baseret på antallet af links, der pegede på en specifik side. Denne værdi blev så benyttet som en vigtig del af den samlede ranking. Links blev altså betragtet som en slags anbefaling, og jo flere links der pegede på en side, jo stærkere var anbefalingen. Ideen var at for gode websites, ville der være mange links, der pegede på dem, mens dårlige websites ikke ville have mange links, der pegede på dem. 

Folk der arbejdede med SEO fandt dog ud af, hvor stærk afhængighed der var mellem indgående links til en side, og denne sides placering, og begyndte at misbruge dette faktum. På en dårlig hjemmeside kunne man etablere en top placering, blot ved at skabe hundredevis af links, fra lle mulige ligegyildige sider på nettet. Det kunne være alle mulige sider, hvor man fandt ud af, at det var muligt at tilføje et link til sin egen side. 

Som modsvar har Google lavet en række opdateringer til deres beregning, således at man i dag rent faktisk kan blive straffet hårdt på ranking, hvis det skønnes at man prøver at manipulere sin ranking, ved at tilføje links til sin hjemmeside fra ligegyldige sider. Derfor er det mere vigtigt end nogensinde at skabe gode kvalitative links, mens man helt bør undgå links fra websites, som Google betragter som sider med lav kvalitet.

Eksempelvis vil et godt link, være et relevant link fra Jyllands Posten, Danmarks Radio, Microsoft, kommunale hjemmsider og lignende. Et ligegyldigt eller et dårligt link kan være et link fra et linkkatalog, som egentlig bare er en hjemmeside med en lang række links til andre sider, et link fra en udenlandsk side på et andet sprog om bonzai træer, der peger på din side på dansk og som omhandler din webshop om regntøj osv.

Anbefalingen er klart KUN at gå efter kvalitative links, som man opnår fordi man har et rigtig godt indhold på en rigtig god hjemmeside.

Kontakt EMPENO

SEO
Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte EMPENO, hvis du vil vide mere om søgemaskineoptimering.
Hvis du har et website, der tilbyder information, serviceydelser eller fysiske produkter, vil SEO kunne forbedre din ranking i søgemaskinerne, og derved vil du kunne få flere besøgende på din hjemmeside.

Konvertering
Kan du igen få flere besøgende til at konvertere til netop det, du ønsker de foretager sig på dit website, vil du kunne opleve markante forbedringer i salg, sign up til newsletters eller hvad du ønsker, dine besøgende foretager sig.

Kontakt EMPENO og hør hvordan vi kan skabe flere besøgende på dit site, og hvordan vi sammen kan hjælpe de besøgende til at foretage de handlinger, som DU ønsker.

Kontakt EMPENO

Nyeste blogindlæg